Missió ODS
CAT

Escoles


fondo reto
Repte 10
Excursió ODS apadrinat
Coneix els ODS

Què farem?

És el moment d'identificar què podem fer des de l'escola per salvar el món que ens envolta. Diverteix-te aplicant l'ODS que hem apadrinat, salvem el món que ens envolta entre tots i amb les nostres petites accions quotidianes. Diguem-ho al món, al nostre món els nostres compis, famílies i veïns! I la millor manera de dir les coses és amb l'exemple, reflexionem sobre què podem fer perquè millori el nostre entorn a través de l'ODS apadrinat.

Una excursió escolar pot ser una excel·lent oportunitat per dur a la pràctica l'aprenentatge i enriquir l'experiència educativa de les nenes i els nens. Podem treballar els ODS mitjançant aquestes excursions i combinar-les amb altres disciplines o temàtiques que volem treballar a l'aula, perquè al final els ODS són transversals i han d'afectar la nostra vida quotidiana, així com serveix per poder explicar com hem arribat fins aquí i com podem revertir certes situacions crítiques del nostre planeta i societat. Per exemple i com a idees per al professorat:

· Ciències Naturals i Medi Ambient:
Visita a un zoològic, aquari o reserva natural per aprendre sobre la diversitat d'espècies i els ecosistemes.
Excursió a un jardí botànic per estudiar diferents tipus de plantes i la importància del medi ambient.

· Història i Cultura:
Viatge a un museu local per descobrir la història i la cultura de la regió.
Visita a un lloc històric o monument per aprendre sobre esdeveniments significatius de la història.

· Geografia:
Excursió a un lloc geogràfic d'interès, com ara una muntanya, una platja o un riu, per aprendre sobre característiques geogràfiques i la seva formació.

· Art i Creativitat:
Visita a una galeria d´art per apreciar diferents formes d´expressió artística.
Excursió a un taller de ceràmica, pintura o altres arts visuals per experimentar amb la creativitat.

· Ciència i Tecnologia:
Viatge a un centre de ciència o tecnologia per participar en exhibicions interactives i experiments.

· Educació Cívica:
Excursió a una institució governamental local, com un ajuntament, per aprendre sobre com funciona el govern i la importància de la participació cívica.

· Educació per a la Salut:
Visita a una granja o hort orgànic per aprendre sobre la producció daliments saludables i sostenibles.

· Educació Física i Recreació:
Excursió a un parc d´aventures per promoure l´activitat física i el treball en equip.

· Idiomes Estrangers:
Excursió a un restaurant o esdeveniment cultural relacionat amb l'idioma estranger que s'estigui aprenent.

· Matemàtiques:
Excursió a un supermercat per aprendre sobre el maneig dels diners, els preus i les quantitats.

És important que l'excursió estigui alineada amb els objectius d'aprenentatge i el pla didàctic de les nenes i els nens. Abans de l'excursió, és recomanable proporcionar als estudiants informació rellevant sobre el lloc que visitaran i els conceptes que exploraran. Després de l'excursió, es pot fer una activitat de seguiment a l'aula per reflexionar sobre allò que s'ha après.


Coet

Comencem?

En aquest repte us proposem tres tipus d'excursió per fer amb el grup:

Adaptar-la a una excursió ja planificada per lescola, una excursió virtual o una excursió interna, dins de lescola.

En qualsevol de les opcions i atenent l'ODS apadrinat, veure com adaptem una reflexió sobre què podem fer a la nostra vida, sense sortir de la nostra quotidianitat, però adaptant-la a aquesta excursió, quan sortim i vegem o coneguem el lloc.

  • Com a primera proposta, davant dels grans requeriments que implica realitzar una excursió, proposem a Missió ODS que cada grup, integri aquesta activitat en alguna de les seves excursions ja plantejades dins de la seva planificació del curs. Ja que preparar una excursió per a nens de primària requereix molta planificació i atenció als detalls per assegurar-te que lexperiència sigui educativa, segura i divertida.
  • Una altra opció que us proposem és fer una excursió virtual. És a dir, triar un lloc concret, tenim molts exemples a dalt, i utilitzar eines com les web cam dels llocs (estació d'esquí, platja, Zoo, Street view, …)
  • Finalment, una excursió interna dins de l'escola, anant al pati, els banys, el gimnàs, … i proposant idees que puguin millorar i apropar-nos a un món millor (cartells per no desaprofitar aigua als banys, més papereres al pati, disposar de productes de neteja per als alumnes a l'hora de fer servir l'equipament de l'escola, ….).

Independentment del tipus d'excursió triada, aportem alguns passos que el professorat pot seguir per organitzar una excursió amb èxit:

  • Definir el propòsit: Decidiu el propòsit de l'excursió. Què voleu que els nens aprenguin o experimentin durant l'excursió? Això us ajudarà a triar la destinació i les activitats adequades.
  • Selecció de la destinació: Tria una destinació que estigui relacionada amb el currículum escolar o que sigui interessant i educativa per als nens. Assegureu-vos que sigui apropiat per a l'edat i el nivell dels estudiants.
  • Investigació de la destinació: Investiga sobre el lloc que visitaràs. Esbrina si ofereixen programes educatius, activitats interactives i mesures de seguretat adequades.
  • Data i horari: Trieu una data i horari que funcioni per a l'escola i els pares. Assegureu-vos de tenir prou temps per planificar i obtenir totes les aprovacions necessàries.
  • Autoritzacions i permisos: Envia formularis d'autorització als pares per obtenir-ne el consentiment. Assegureu-vos d'incloure informació sobre la destinació, les activitats i qualsevol requisit especial.
  • Transport: Decideix com els nens arribaran a la destinació. Si cal, organitza transport segur i còmode, ja sigui amb autobús escolar, transport públic o mitjançant la col·laboració amb els pares.
  • Itinerari detallat: Crea un itinerari detallat que inclogui horaris, activitats planificades i moments per a descansos i dinars.
  • Contacte d'emergència: Proporciona als pares i personal de l'escola un número de contacte d'emergència en cas de qualsevol imprevist.
  • Grups i acompanyants: Organitza els infants en grups petits i assigna acompanyants responsables per a cada grup. Assegureu-vos que hi hagi prou adults per supervisar i mantenir la seguretat.
  • Preparació de materials: prepara materials educatius relacionats amb l'excursió. Això podria incloure fulls de treball, preguntes per reflexionar o jocs relacionats amb la destinació.
  • Dinar i refrigeris: Planifica els menjars i els refrigeris. Pot ser convenient demanar als nens que portin el seu dinar o fer arranjaments amb el lloc visitat.
  • Elements de seguretat: Assegureu-vos de comptar amb farmacioles de primers auxilis, números d'emergència i qualsevol altre element de seguretat necessari.
  • Recull d'informació: Proporciona als pares i als acompanyants informació detallada sobre l'excursió, incloent-hi horaris, itinerari, punts de trobada i altres detalls rellevants.
  • Dia de l'excursió: Arriba d'hora al lloc de trobada. Verifica que tots els nens estiguin presents i llestos per començar l´excursió.
  • Supervisió constant: Durant l'excursió, assegureu-vos de mantenir una supervisió constant dels nens i mantenir-los compromesos en les activitats planificades.
  • Avaluació i seguiment: Després de l'excursió, reuniu-vos amb els acompanyants i recopileu comentaris sobre com va ser l'experiència. Això us ajudarà a millorar futures excursions.
  • Recorda que la seguretat dels nens és la prioritat número u. Sempre pren mesures per garantir-ne el benestar i estar preparat per a qualsevol eventualitat. Bona sort amb l´organització de l´excursió!

Materials

Consulta en aquesta secció tots els materials que hem recopilat per a poder ajudar-te a donar a conèixer els ODS als alumnes i alumnes.

Anar a materials